تبیان، دستیار زندگی
مگس های سفید، آفاتی با انتشار جهانی هستند که در اکثر گلخانه ها روی بسیاری از گیاهان زراعی و زینتی دیده می شوند. این حشرات به شدت میزان تولید را کاهش می دهند. مگس های سفید حشراتی گیاهخوار و با قطعات دهانی مکنده هستند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 105 گروه به عنوان گروه های برتر در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های برتر برگزیده و معرفی شدند.
بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
 
مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی تاثیر دو اسانس گیاهی بر روی تخم لارو و حشره بالغ سفید بالک
نام مدرسه: راه شایستگان
نام استاد: خانم انسیه علمافر
دانش آموزان: فاطمه بهاروند، مهدیس هنرور

چکیده:

ما به دنبال راهی هستیم تا بتوانیم یک سم بیولوژیک با استفاده از اسانس های گیاهی شناسایی کنیم.

فرضیه

اسانس گیاهان ریحان و اکالیپتوس باعث کاهش جمعیت مگس سفید در شرایط آزمایشگاهی می شوند و بیشترین تأثیر را بر دوره پورگی دارند.

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

مگس سفید

مگس های سفید، آفاتی با انتشار جهانی هستند که در اکثر گلخانه ها روی بسیاری از گیاهان زراعی و زینتی دیده می شوند. این حشرات به شدت میزان تولید را کاهش می دهند. مگس های سفید حشراتی گیاهخوار و با قطعات دهانی مکنده هستند. بدن آن ها پوشیده شده از گرد مومی سفید رنگ است. مراحل مختلف زندگی آن ها شامل تخم، پوره های سنین اول تا چهارم و حشره کامل می باشد و در سال 4-15 نسل دارند. این حشرات از دامنه میزبانی خیلی وسیع در جهان برخوردارند و با استخراج مقادیر زیادی از شیره آوند آبکش گیاه میزبان، به آن ها خسارت وارد می نمایند. تاکنون 1200 گونه مگس سفید در سراسر جهان معرفی شده اند.

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

خطرات و مضرات سفیدبالک گلخانه

به اعتقاد کارشناسان و مسئولان این حشرات برای انسان ها خطری ندارند و حساسیت زا نیستند، مگر اینکه وارد چشم یا دهان انسان شوند. در آن صورت اگر از طریق دهان وارد بدن انسان شوند باعث ایجاد حساسیت می گردند. مگس های سفید آفت محصولات زراعی و گیاهان تزئینی هستند و به خوراک انسان آسیب می زند. در اثر تغذیه، عسلک فراوانی تولید نموده که روی این عسلک ها قارچ های دوده ای به راحتی رشد کرده و سطح فتوسنتز را کاهش داده و به طور کلی سبب ایجاد مشکل در تولید و عملکرد آن ها می شود.

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

راه های مبارزه با سفیدبالک ها

راه های متعددی برای کنترل یا مبارزه با سفید بالک ها یا همان مگس ها سفید وجود دارد. این راه ها عبارتند از:

اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگاناستفاده از توری های ضد حشره
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگاناز بین بردن علف های هرز اطراف گلخانه
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگانشستشوی برگ درختان به ویژه قسمت پشت آن ها
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگاناستفاده از برچسب های زرد رنگ (این حشرات کشش زیادی به رنگ یاد شده دارند و می توان با استفاده از برچسب های زرد رنگ آنها را به دام انداخت)
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگانوکیوم کردن بخش های آسیب دیده گیاهان و جداسازی آن ها از قسمت های سالم
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگانآفت کش های شیمیایی
اسانس گیاهی بر مگس های سفید، دستاورد برتر دوره اول راه شایستگان

برای از بین بردن هر آفتی لازم است که از سم مرتبط با آن استفاده شود و مگس سفید (Whitefly) نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتماً در نظر داشته باشید که آفت کش انتخابی شما نباید باعث از بین رفتن شکارگرهای طبیعی این موجود گردد و گفته شده که برای اثر گذاری بهتر روش های بیولوژیکی، بهتر است که پس از استفاده از سموم شیمیایی، برگ درختان را با آب بشویید.
متأسفانه پس از استفاده از یک نوع آفت کش خاص برای مبارزه با مگس سفید، حشره نسبت به آن مقاومت پیدا می کند و به همین دلیل بهتر است که به صورت گردشی از سموم مختلفی برای این منظور استفاده شود.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی