تبیان، دستیار زندگی
در پروژه حاضر دانش آموزان سعی در عکس برداری از اهمیت نور در زندگی انسان و جایگاه آن در زندگی شهری و زندگی کاری افراد داشتند....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نور

نور

یازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب، علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: نور 
نام ارائه دهنده/دهندگان: آرمان امامی - حسن احمدی - آرمین نکوگویان 
زمینه و نوع پروژه: هنر- عکاسی
درجه سختی: دشوار
نام مدرسه: دکتر حسابی

چکیده

در پروژه حاضر دانش آموزان سعی در عکس برداری از اهمیت نور در زندگی انسان و جایگاه آن در زندگی شهری و زندگی کاری افراد داشتند.

مقدمه

ماهیت نور با این که شناخته شده است اما درک سهل و ممتنعی دارد. ذرات بسیار کوچکی به نام فوتون که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر پرتو های نوری را می سازند و این پرتوها دلیل دیده شدن هر آنچه که به آن ها می تابند می شوند. پس نور را می توان به عنوان اولین عامل برای مشاهده در نظر گرفت.

میزان تابش نور به اجسام رابطه مستقیم با چگونه دیده شدن آن ها دارد به این صورت که اگر نور کم باشد شکل ناواضحی از آن ها دیده می شود، اگر به اندازه باشد به وضوح و اگر بیشتر از حد باشد به بسیار روشن و درخشان دیده می شود و به اصطلاح نور چشم را می زند.

نور منابع متفاوتی دارد. اصلی ترین منبع نوری برای انسان ها و در واقع کل منظومه شمسی خورشید است و یک منبع نور طبیعی حساب می شود.

اما انسان برای زمان هایی که از این منبع، نوری به آن ها نمی رسد که به طور میانگین نیمی از زندگی را شامل می شود نیاز به منابع نوری دیگری دارد.

از منبع نوری طبیعی دیگری می توان از آتش نام برد. و در حال حاضر در زمان های نبود نور خورشید از منابع مصنوعی مانند انواع لامپ ها و غیره استفاده می شود.
 این تفاوت در انواع منابع نوری و تاثیر آن ها بر زندگی روزمره و مهم تر از آن چگونگی کاربرد آن ها مسئله ای است که جای تامل و بررسی فراوان دارد.

نور

در طی زمان و با استفاده از تکنولوژی و تجربه ثابت شده است نور پیچیدگی های فراوانی دارد. علم فیزیک قواعد آن را بررسی کرده و به نتایج جالبی رسیده است. با استفاده از این قواعد و ترکیب آن ها با عکاسی تکنیک ها متفاوتی به وجود می آید که هر کدام حال و هوا و سبکی خاص به عکس می دهند.

چشم ما که الهام بخش ساخت عدسی ها و لنز های عکاسی است، به صورت نسبی توانایی کنترل شدت نور را دارد.

این عامل در لنز های عکاسی بررسی شده و به صورت گسترده تر مورد استفاده قرار گرفته است و می توان با استفاده از این تکنیک نور ها را به حرکت در آورد و یا آن ها را منجمد کرد، با تمرکز و یا عدم تمرکز بر آن ها معانی متفاوتی برداشت کرد.

نور به عنوان اصلی ترین مواردی که انسان و به خصوص انسان امروزی که وابسته تکنولوژی و سرعت است به آن نیاز دارد، جایگاه پر اهمیتی برای بررسی شدن پیدا کرده است و ازدیاد منابع و نوع استفاده از آن به ویژه در زندگی شهری به گسترده شدن این امر دامن می زند. در پروژه حاضر دانش آموزان سعی در عکس برداری از اهمیت نور در زندگی انسان و جایگاه آن در زندگی شهری و زندگی کاری افراد داشتند.
 
دانش آموزان در این پژوهش در مورد موضوع نور در عکاسی و ترکیب بندی نور در جاهای خاص بررسی هایی انجام دادند و متوجه شدند که با پایین آوردن شاتر دوربین می توان عکس های زیبایی تهیه کرد. هم چنین می توان اشکال مختلف و قشنگی را تهیه نمود. با پایین آوردن شاتر دوربین از مسیری که یک جسم نور دار مانند ماشین یا چراغ قوه طی می کند عکس گرفته می شود و مسیری که آن متحرک نور دار پیموده است را به صورت نور کشیده دیده می شود.
 
مهارت های کسب شده
1. چگونگی تفکر طراحی
2. چگونی پژوهش و استخراج مطالب
3. آشنایی با استاندارهای طراحی و نحوه ارائه ایده در گام های اولیه و نهایی
4. آشنایی با روش های ایده یابی
5. آشنایی با نگارش مقاله (در حد یک پروژه در مقطع دبستان)
6. آشنایی با موارد استاندارد پروژه
7. آشنایی باقاب بندی و ترکیب بندی در عکاسی
8. آشنایی با مباحث اولیه هنر عکاسی: نور، دیافراگم، سرعت، ضد نور و ...
9. آموزش عکاسی در سرعت های متفاوت

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان
تهیه:مهدی رحمانی، تنظیم:نیلوفر یاقوتی