تبیان، دستیار زندگی
برای انجام این پروژه عکاسی، پس از آموزش کار با دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای و مقدمات پایه همچون کادر بندی صحیح و انتخاب کادر صحیح متناسب با سوژه ها کار عکاسی این پروژه را آغاز کردیم. هدفمان در این پروژه این است که اتفاقاتی که در شهرمان رخ می دهد را..
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عکاسی مستند شهری دستاورد تقدیری دوره اول سرای دانش رسالت

عکاسی مستند شهری دستاورد برتر دوره اول سرای دانش رسالت

یازدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره تعداد 185 گروه به عنوان گروه های تقدیری در بخش های سمینارهای علمی، مسابقات و غرفه های نمایشگاهی به عنوان گروه های تقدیری برگزیده و معرفی شدند.
 بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های تقدیری علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.
  
مقطع: دوره اول
موضوع: عکاسی مستند شهری
نام مدرسه: سرای دانش رسالت
نام استاد: خانم الهام جاوید
دانش آموزان: تکماه کیقباد، هلیا عباسی

چکیده:

برای انجام این پروژه عکاسی، پس از آموزش کار با دوربین های حرفه ای و نیمه حرفه ای و مقدمات پایه همچون کادر بندی صحیح و انتخاب کادر صحیح متناسب با سوژه ها کار عکاسی این پروژه را آغاز کردیم. هدفمان در این پروژه این است که اتفاقاتی که در شهرمان رخ می دهد را به تصویر بکشیم. اتفاقاتی که روزانه با آن ها روبه رو هستیم ولی می خواهیم دیدی عمیق تر به این اتفاقات داشته باشیم. برای عکاسی مستند شهری باید دوربینمان همیشه در حالت آماده باش قرار داشته باشد و به سرعت و با کمترین خطا از سوژه ها عکاسی کنیم زیرا ممکن است در کسری از ثانیه دیگر آن صحنه مطلوب را برای عکاسی نداشته باشیم.
برای عکاسی مستند شهری لازم بود تکنیک هایی را نیز آموزش ببینیم که در ادامه به توضیح این تکنیک ها پرداخته می شود.

تکنیک شیب هلندی:
تکنیک شیب هلندی (Dutch Tilt) برای عکاسی از ساختمان های بلند در شهر مورد استفاده قرار می گیرد. به جای این که ساختمان را به صورت صاف در کادر قرار دهیم، دوربین را با زاویه تقریباً 45 درجه می چرخانیم. با این کار ساختمان مقدار بیشتری از کادر را در بر می گیرد و کمی هیجان چاشنی عکس می شود.

تکنیک انعکاسی:
انعکاس ها به شدت زیبا هستند، و زمانی که به دنبال آن ها باشید، از این که همه جا می توانید آن ها را پیدا کنید شگفت زده خواهید شد. یکی از متداول ترین آن ها عکاسی از انعکاس درون آب می باشد. که باعث می شوند سوژه های عکاسی ما تکثیر و وارونه شوند.
در این پروژه با آموختن این تکنیک ها شروع به عکاسی از اتفاقات و رویداد های شهری نمودیم تا زیبایی ها و معضلات شهرمان را نشان دهیم. در پروژه مستند شهری از عکاسی پرتره ( عکاسی از افراد ) نیز استفاده شده است. در ادامه نمونه هایی از عکس های این پروژه را که تا نیمه اسفند ماه گرفته شده است مرور می کنیم.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.
  
بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی